Opskrifter

mandag den 7. oktober 2013

Produktiv dag

I dag blev til en utrolig produktiv dag :)
Dagen startede med at jeg fik gang i alle de æbler vi har fået fra min svigerinde og svoger. de har så mange æbler, så dem tager vi da glædeligt i mod :)
Startede ud med at skrælle en masse æbler, fik skåret ud til æblechips, sat dem i ovnen og så fik jeg presset en masse æbler til most og resten røg i gryden til mos.

Æblechips:
Vaskede æblerne og skar dem ud med en kniv, nogen bruger mandolin, men sådan en har jeg ikke, kun en snitter der skal sidde på min køkkenmaskine, og da var hullet ikke stort nok til hele æbler.
Midten blev taget ud med en stjerne udstikker og så blev æblerne drysset med kanel. De blev lagt på en bageplade med bagepapir, ovnen sat på varmluft og 115 grader. Og så blev de bagt i 1 time og 3 kvarter. nok lige 15 min for meget. man kan godt nøjes med 1 1/2 time eller mindre.
Lad dem køle af og put dem i en beholder, så de kan holde sig sprøde.

 Æblegrøden blev brugt til lækker æblekage.. EEElsker æblekage, og kunne spise det hver dag. I dag prøvede jeg lidt nyt.

Æblekage med mandelkrymmel og flødeskum

Mos: Æbler koges op med en vaniljestang og lidt vand. Kog det op og lad det stå og simre indtil æblerne er mørre. Giv det hele en tur med blenderen eller mos med en gaffel, hvis du vil have en mere grov mos.

Krymmel: Smelt smør på en pande, når det er smeltet så drys rørsukker ud på panden, bare et tyndt lag. Du bestemmer selv hvor sød du vil have den.
Hæld derefter mandlerne og rasp ud på panden og rør det hele sammen indtil det er gylden. Ta' det af panden og lad det køle af på lidt bagepapir eller et bræt.

Start med et lag krymmel så et lag mos og til sidst pisket flødeskum.



 Velbekomme :)

Fik også købt græskar i dag. Fik hentet mindstemanden og så tog vi hjem for at udhule græskar. Kernerne blev ristet med olie og salt ved 185 grader i 35-40 minutter. Lækker snack til madpakken :)






 Håber i får en skøn aften derude :)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tusind tak for din kommentar. Dejligt du kiggede forbi, kom endelig igen :O)