Opskrifter

fredag den 11. februar 2011

lidt håndarbejde + DIY

I dag skulle jeg til time, min2. eller 3. håndarbejdstime efter barsel... Heldigvis havde jeg selvskab af søde Trine.
Vi skulle lave patchwork, hvilket vi faktisk ikke vidste, så ingen af os havde taget vores eget stof med. Men vi kunne da låne lidt ved vores medstuderende.
Vi lærte en super lækker teknik, som er lige til at tage med ud i skolen og bruge- meget let.



-1 stk. fliseline på 25*25 cm.
-Del dette stykke op med kridt i 5*5 felter, hver især 5 cm.
-Klip 25 stykker stof, hvor mange slags farver bestemmer du !
-Læg dem i felterne og find det mønster du vil have.
-Læg bagepapir forsigtigt over og stryg.
-Nu sidder de fast og du kan begynde at sy.
-Fold der hvor linjerne går og sy langs kanten ca. 1/2 cm inde. Linjerne er dem du tegnede op i starten
-Fold ud og fortså hele vejen over. dvs. du skal sy 4 steder.
-Så skal du vende arbejdet og gøre det samme på den anden side.
-Nu ender du ud med et patchwork stykke som er fuldstændig lige i kanterne, perfekte 90 graders vinkler, selvom dine firkanter måske ikke ligger helt lige fra start - SMART!!
Dette kan også gøres større, hvis man skal lave et tæppe eller andet.
Håber du kan bruge den :)
Go fornøjelse.

6 kommentarer:

  1. Det lyder som en god teknik, den vil jeg gerne afprøve. Må jeg gemme din DIY i mit DIYbibliotek på min blog med link til dig og din blog

    SvarSlet
  2. Hej Christina.
    Det må du meget gerne.. Ja det er en super teknik, fordi det kan næsten ikke gå galt ;O) Plus man kan lave det på maskine og ikke behøver lave alt i hånden... Det kan jeg godt li ;O)
    SÅ brug den endelig :)
    KH. SUsan

    SvarSlet
  3. 1000 tak, fungerer det kun med 4kanter? Jeg er ved at sy i hånden med 6kanter, og det ville da være fantastisk hvis denne metode også kunne bruges der?

    SvarSlet
  4. Jamen det var da så lidt :O)
    Ja, det kunne da være fint, Hmmm... men kan ikke lige helt regne det ud med 6 kanter.. Tror ikke det kan lade sig gøre.. for man bukker hver gang man syer, tror de kommer til at lappe over hinanden hvis de ikke er firkantede..
    Man kan jo prøve! ;O)

    SvarSlet
  5. hejsa, hvor var det en god ide! Jeg testede den på noget tørklæde-eksperiment, det var måske ikke lige det smarteste.. se gerne mit indlæg, http://hadlas.blogspot.com/2011/02/jeg-kaster-trkldet-i-ringen-hjlp.html men til tæpper og puder osv, YES, vil bruge den teknik igen. :)

    SvarSlet
  6. Hej Hadla.
    Tak for dit lovelink ;O)
    Ja, kan da godt se at det går da slet ikke med et tørklæde, det bliver jo rigtig stift.. Øv øv....
    Men ja, det er en super metode ;O)
    Kh. Susan

    SvarSlet

Tusind tak for din kommentar. Dejligt du kiggede forbi, kom endelig igen :O)